Simpozionul concurs „Simion MEHEDINȚI”, ediția a III-a, mai 2018

Sâmbătă, 26 mai s-a desfășurat la Colegiul Național „Unirea” a treia ediție a Simpozionului – concurs„Simion Mehedinți”, ce a avut în acest an tema „Centenarul Marii Uniri. Perspective geografice”, temă care a permis evidențierea contribuției geografilor la înțelegerea unității de neam, spațiu și credință a românilor din regiunile intra și extracarpatice, la formarea unei conștiinței naționale și în final la Marea Unire.

Manifestarea a fost structurată pe 2 evenimente – concursul la care au participat 8 echipe reprezentând licee din Foșani și care a fost câștigat de echipa Colegiului Economic „Mihail Kogălniceanu”, urmat de elevii Liceul Pedagogic „Spiru Haret”(premiul al II-lea), Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” și Liceul „G.G. Longinescu” (premiul al III-lea), Colegiul Național „Unirea”,Liceul de Artă „Gheorghe Tattarescu”,Colegiul Tehnic Auto „Traian Vuia” și Colegiul Tehnic „Ion Mincu” (mențiune). La secțiunea eseu au fost premiate lucrările elevilor Tomulescu Gabriel de la Liceul „G.G. Longinescu” (premiul I), Mang Arthur Mihai de la Liceul de Artă „Gheorghe Tattarescu” (premiul al II-lea), eleva Pistrui Cristina de la Colegiul Tehnic „Ion Mincu” (premiul al III-lea).

Al doilea eveniment l-a reprezentat secțiunea de comunicări științifice ce a cuprins prezentările invitaților profesori universitari din cele 3 mari provincii românești – conf. univ. dr. Bogdan Suditu de la Universitatea din  București, Facultatea de Geografie ce a îmbinat aspecte inedite privitoare la „Periplu prin casele locuite de Simion Mehedinți”, cu momente pline de chin și umilință trăite de marele savant după instaurarea regimului comunist cu „Note privind reforma învățământului realizată de ministrul Simion Mehedinți (1918)”, care au reliefat sintetic viziunea omului politic asupra modului în care trebuie structurat învățământul românesc.

Secțiunea a continuat cu o lecție de geografie istorică a lect.univ. dr. Ionel Boamfă de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Geografie și Geologie „Evoluția organizării administrative în spațiul românesc” în care s-a realizat o sinteză a modului de organizare teritorială a spațiului dintre Nistru, Tisa și Dunăre de la formațiunile de organizare ale triburilor traco-dace până la organizarea administrativ teritorială din prezent, realizată în 1968. Prof. univ. dr. Ovidiu Gaceu de la Universitatea din Oradea, Facultatea de Geografie, Turism și Sport a susținut comunicarea „Gheorghe Vâlsan – îndrumătorul tinerilor peste veacuri”, pornind de la publicarea la Editura Universității din Oradea a cursului „Elemente de Geografie fizică” și a unor „Îndrumări studenților în Geografie”, pagini de o mare actualitate în ceea ce privește atitudinea elevilor față de studiu, față de „învățarea activă”, așa cum o numea George Vâlsan, luând notițe, reflectând, meditând, comparând și discutând. Conf. univ. dr. Costică Neagu a evocat câteva aspecte inedite din publicistica lui Simion Mehedinți și a prezentat proiectul aflat în curs de finalizare „Dicționarul academicienilor vrânceni”.

Invitații au oferit cărți premianților concursului dar și publicului pasionat de geografie, prezent în sala de festivități a Colegiului Național Unirea, unitate de învățământ gazdă și unul dintre organizatorii evenimentului alături de Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, Societatea de Geografie din România- Filiala Vrancea și Asociația Personalului Didactic „Simion Mehedinți”.

Simpozionul a cuprins și o aplicație pe teren desfășurată în doua etape: sâmbăta după amiază (Focșani – Soveja – Vizantea – Vidra – Focșani) și duminică (Focșani – Bârsești – Dealul Dumbrava – Tulnici – Golul Lepșei – Focșani). Duminică 27 mai, în Golul Lepșei, la altitudinea de 1100m, lect. univ. dr. Ionel Boamfă a ținut o scurtă comunicare cu titlul „Semnificația geografică a Mioriței”, prezenți fiind aproximativ 50 de elevi și părinți pasionați de drumeții, iubitori ai Munților Vrancei.

Simpozionul s-a dovedit a fi o activitate de înaltă ținută științifică, un eveniment culturalcare a încântat publicul participant, elevi, profesori, oameni pasionați deopotrivă de geografia și istoria acestui neam.